12 mei 2024 – GUT String Quartet bij Muziek op De Welle
Antoinette Lohmann is altijd actief geweest op uiteenlopende muzikale terreinen en werkte met vele verschillende ensembles en orkesten. Thans is zij vooral actief op het terrein van de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk als violist en altviolist en legt daarnaast een grote interesse aan de dag voor minder gangbare instrumenten, zoals de viola d’amore, de viola pomposa, de violino piccolo, de tenorviool en de klompviool aan de dag. Zij heeft een voorliefde voor onbekend repertoire, met een speciale voorkeur voor Nederlands repertoire. Zij bracht CD’s uit met sonates van Joseph Martin Kraus, Margarethe Danzi en Belle van Zuylen.
Met het in 2008 door haar opgerichte ensemble Furor Musicus bracht zij verschillende opnamen uit, waaronder de vioolsonates opus 1 & 2 van de 18e eeuwse Nederlandse barokcomponist Jacob Nozeman en een CD met bewerkingen en reconstructies van werk van J.S.Bach. Phantasia Musica, een CD met onbekend 17e eeuws repertoire en de CD met virtuoze vioolsonates van de Nederlandse 18e-eeuwse componist Pieter Hellendaal mochten zich beide in juichende kritieken in de nationale en internationale pers verheugen. In september 2020 is de CD met werken van Johann Fischer uitgekomen.
Antoinette is als docent historisch viool en -altviool verbonden aan de conservatoria van Utrecht en Amsterdam. Ook geeft zij regelmatig cursussen en speelt zij met de meest uiteenlopende ensembles over de hele wereld.
Jonas Krebs speelt viool en altviool en houdt ervan om barokke, klassieke en romantische muziek uit te voeren. Hij kreeg zijn eerste vioollessen aan het conservatorium van Zürich en Lausanne en studeerde later aan de Hochschule der Künste Bern bij Corina Belcea, Meret Lüthi (barokviool) en Prof. Kai Köpp (onderzoek) waar hij in 2022 cum laude afstudeerde.
Jonas richt zich momenteel op zijn studie historische uitvoeringspraktijk aan het Conservatorium van Amsterdam in een masteropleiding.
Hij speelt regelmatig in ensembles als Les Passions de l’Âme, Anima Eterna, het Orkest van de Achttiende Eeuw, Holland Baroque, arte frizzante en in verschillende kamermuziekgroepen.
Jonas deed inspiratie op in masterclasses met Mayumi Hirasaki, Petra Müllejans, Rachel Podger, Reinhard Goebel, Hansheinz Schneeberger en Sigiswald Kuijken.
Naast zijn interesse in verschillende stijlen en onderzoek naar de uitvoeringspraktijk, brengt Jonas graag de muziek van het verleden naar het heden.
Hij speelt op een viool die rond 1715 door Pieter Rombouts in Amsterdam werd gebouwd.
Sara de Vries studeerde aanvankelijk psychologie, maar enkele jaren na het behalen van haar bachelor richtte ze zich op een studie historische viool met bijvak altviool. Ze studeerde bij Antoinette Lohmann en in 2017 deed ze zeer succesvol eindexamen voor haar master aan het Utrechts Conservatorium. Sara speelt regelmatig als violist en altviolist met de Nieuwe Philharmonie Utrecht, Barokopera Amsterdam en ensembles in het buitenland zoals Cantus Thuringia en Oslo415. Ze maakt graag kamermuziek en heeft veel plezier in het vervullen van de verschillende rollen in ensembles, op zowel viool als altviool. Ze richt zich met haar strijkkwartet en -trio op onbekender achttiende-eeuws en vroeg negentiende-eeuws repertoire.
Jacopo Ristori behaalde zijn diploma in Genua bij Nevio Zanardi en zijn masterdiploma in Alessandria bij Claudio Merlo in 2010. Belangrijk was de ontmoeting met Antonio Meneses bij wie hij twee jaar studeerde en zijn technische en muzikale vaardigheden verder verbeterde. Jacopo werkte jarenlang in Italië als freelance cellist en ontwikkelde gedurende die periode belangstelling voor de historische uitvoeringspraktijk.
In 2016 verhuisde hij naar Nederland om bij Viola de Hoog aan het Utrechts Conservatorium te studeren. Hij verdiepte en verbreedde zijn kennis en in juni 2019 behaalde hij zijn masterdiploma in historische cello met onderscheiding van de hele jury (met name zijn eigen arrangement en uitvoering van Schumanns celloconcert maakten grote indruk). Tijdens zijn studie in Utrecht studeerde Jacopo ook violone in G om de rol van de bas in de 17e-eeuwse muziek beter te kunnen benaderen – de cello is een relatief nieuw instrument. Jacopo heeft evenwel een voorliefde voor 19e-eeuws repertoire en experimenteert hier graag mee vanuit een historisch perspectief.
Jacopo woont tegenwoordig in Nederland waar hij als freelancer werkt met verschillende ensembles zoals Concerto Köln, Apollo Ensemble, Amsterdam Baroque Orchestra en de Nieuwe Philharmonie Utrecht onder leiding van Johannes Leertouwer.
Jacopo speelt op een Zuid-Duitse cello, gebouwd rond 1780.